Progressió de la pilota valenciana i els jocs tradicionals en Xàtiva

En les paraules i memòries del meu iaio, Xàtiva no ha sigut sempre un poble on s'haja practicat molt la pilota valenciana a nivell profesional al contrari que els pobles veïns com Genovés o la Llosa de Ranes on regna molt la pilota valenciana. No obstant, la pilota valenciana sí s'ha practicat en els carrers i en les partides d'amics a més de les partides contratades per les festes d'alguns carrers. Les partides de pilota al carrer es feien als carrers Catedràtic Àngel Lacalle, Ramírez Cameno, Linguista Sanelo, Músic J Fayos, Canonge Gonzalo Viñés i Puig. Es jugaven partides de raspall i llargues principalment. 


Després, els jocs tradicionals que practicava el meu iaio eren normalment la trompa, les romes, les boletes, la tella o sambori, la pit amagat, el parao; la "mano, media y hombro", els cromos i el pic i pala entre altres jocs. No crec que exista una gran diferencia entre els jocs que jugaven els meus besavis, avis i pares degut a que són jocs que tenen molts anys i els han practicat moltes persones en la seua infància. De fet, jo també he practicat algun joc tradicional en la mesa infància com els cromos. La línia de temps i l'època que marquen un abans i un després és l'actualitat.


Les raons principals del canvi, la pèrdua i la desaparició dels jocs tradicionals i de la pilota valenciana en el meu poble es deuen a l'aparició de noves tecnologies i la falta de costums entre la gent jove. Al igual que els meus familiars, la gent jove i els xiquets i xiquetes necessiten tornar a conéixer les maneres tradicionals d'entreteniment en la infància i adolescència que, inclús jo, he viscut i practicat. 


Finalment, he de dir que la pilota valenciana i els jocs tradicionals han perdut molt protagonisme en el nostre territori i les solucions pasen per aplicar horaris i límits en les noves tecnologies, introduir noves i modernes variants en els jocs tradicionals i fomentar la pilota al carrer entre la joventut i les noves generacions.

Comentarios

  1. Hola Ignacio. M'ha agradat molt la teua entrada. Has sigut concís i clar i has complit molt bé el què es demana a la tasca. Ha estat molt bé que hages plasmat fins i tot els carrers on es practicava la pilota.
    Estic molt d'acord en què la líniea que marca l'abans i el temps és l'actualitat. Sens dubte les noves tecnologies són determinants en el canvi de preferències d'oci. M'agradaria felicitar-te, finalment, per la redacció en general: molt coherent, ha seguit un ordre lògic i ha tancat amb una conclusió que invita a la reflexió. Un 10.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Els esports en temps de Covid

El fútbol-tenis