L'esgrima a l'escola

Principalment, ha sigut una pràctica molt interessant i gratificant, coneguent en primera persona l'esport de l'esgrima que sí que l'havia vist, però mai l'havia practicada. Respecte a la seua inclusió en la meua programació d'Educació Física, sí que la incluiria, però amb moderació, perquè l'esgrima és un esport amb els quals es treballa l'igualtat de gènere, el respecte, la cooperació i la integració, però també favoreix la competitivitat entre els companys i companyes de classe que podria acabar amb alguna lesió.


Segons el decret 108/2014, la pràctica de l'esgrima estaria justificada dins del bloc 5 de l'Educació Física "Jocs i activitats esportives"i s'introduiria a partir del curs de 5é de Primària perquè l'alumnat ha d'adquirir una serie de valors, capacitats i habilitats durant la resta de cursos anteriors per a poder realitzar aquest esport. Un material alternatiu al que hem utilitzat hui seria la utilització de xurros de natació com a espasa i ulleres de treball com les que hem utilitzat hui en la sessió.


Finalment, les tres variants de hui que proposaria per a practicar l'esgrima en 4rt de Primària (abans del curs recomanable per a practicar-lo) són les següents: com a joc d'animació, ficarem a la classe per parelles mixtes (xics amb xiques), cada parella agafarà dos xurros de natació i ulleres (un per a cada membre), es fica el xic enfront de la xica i practiquen la salutació (amb el xurro de natació) i els moviments reglamentaris per anar cap avant i cap arrere (sense el xurro). Per a fer els moviments, com a mestre, ficaré dos parells de cordes nuades en els extrems d'on poden arribar els moviments de cada jugador/-a. Quan comencen, diré el nom del gènere que atacarà primer i després retrocedirà, però en cap moment es tocaran cap membre degut a que és una iniciació. Després, com a joc principal, jugaran a partides reials sense punts (per a no incrementar la competitivitat en l'alumnat), cada parella es separarà en distintes parts de l'aula d'Educació Física i aquesta volta es saludaran i es tocaran a l'hora de fer els moviments, però no hi haurà guanyador/-a, ni vençut/-uda; i, al acabar, es donaran la mà com a mostra de deportivitat i per a aprendre una de les normes més importants de l'esgrima. I com a joc de tornada a la calma, es ficaran aquesta volta les parelles mixtes o del mateix gènere, jugaran a la versió de "Pedra, paper, tisores" per a esgrima. Cada membre jugarà i, qui faça punt, toca al seu contricant dient "tocat/-ada". Al acabar, li dona la mà al seu contricant i els que estan a la dreta de la línia que marca la fila de l'alumnat, passen a jugar amb el contricant que hi ha a la dreta.

Comentarios

  1. Hola Ignacio. De nou, has fet una entrada molt coherent. Has fet molt bé de donar importància al marc legal (bloc del currículum d'Educació Física) en què es troba l'activitat. Així mateix, has proposat unes activitats que promouen la coeducació, la no competitivitat i, també molt important, la diversió de l'alumnat. Si hagués d'introduir alguna millora per perfeccionar l'entrada, seria la inclusió de fotos o vídeos de la sessió i la utilització d'una taula per descriure les activitats (per fer-ho més visual). Et done un 8,5.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Els esports en temps de Covid

Progressió de la pilota valenciana i els jocs tradicionals en Xàtiva

El fútbol-tenis